Fargenoter, notasjon med farger og tall.
Note system;
En slags videreføring av det vanlige note systemet vi kjenner fra før, i den forstand at hver note har fått en farge eller et tall. Ex: C = grønn, Ciss = 4, osv.
Historisk sett er det med farger i musikkundervisning ikke noe nytt. Helt tilbake på 1000 tallet var det en Italiensk munk ved navn Guido von Arezzo, som også banet vei for den moderne musikknotasjon, som tok i bruk farger som kodesignal til musikalsk bruk.
Her til lands ble farger tatt i bruk allerede i 1948 til piano undervisning og den musikalske barnehage.
Det har vært mange forskjellige måter å gjøre dette på, tidligere hadde nesten hver pedagog eller ped. senter sin egen metode ved fargekoder, fargelys, transparent og andre hjelpemidler.
I 1991 videreutviklet Landsforbundet Dissimilis et fargenote system som omfatter hele notespekteret, mot tidligere farge baserte akkord systemer.
Dissimilis fargenoter brukes nå i store deler av Norge, også i deler av Europa og via Unicef, Norad.
Det er også blitt utprøvd i grunnskolen, med positiv tilbakemelding, og for elever i ungdomsskolen som har adferds vansker o.l. Da dette notesystemet er lett å forstå, krever lite engasjement, låter bra i samspill, er det en fin innfallsvinkel til å vekke interesse og engasjement.
Arrangement skrivning: (besifring i farger)
- fargelegge hele notelinjen, følg tekst eller takt merker. Fargelegge notene, til solo spill
også fargelegge tekst / bokstaver.
Eksempel på fargenote oppsett;
- Akkord arr. til keyboard, individuelt mht enkeltone, to eller tre toner, ofte avhengig av
hjelpeinstruktør.
- gitar stemmes i kvint, E og H, og følger besifring eller grunntonen i arrangementet-
- Samme også for bass gitar.
Oppsett for keyboard tangenter:
|