Münsterturen 2013

Tur til Münster og Alexianer Krankenhaus
125 års jubileum 12-16/7-2013

På ny er vi på tur med SoH til våre venner i Münster, du verden som vi har gledet oss. Programmet er innøvd på forhånd, selv om det ble endringer i staben så skal dette gå bra.

Fremmøte i kvartal 6 kvart over 6 for avgang med Superspeed kl 08.00. Instrumenter og bagasje lastes om bord i bussen, og «eventyret» kan starte.
Turen gjennom Danmark gikk uten problemer av noe slag, pauser ble gjennomført etter oppsatte planer (hviletid for sjåføren er viktig) og vi kom frem til Neumünster og Neue Park hotel hvor vi skulle ha vår første overnatting. Nydelig buffé til kvelds og etterpå var det øvelse med Eirin (piano) og Erling (gitar). Det ble utrolig god match selv om de ikke hadde spilt sammen tidligere.

Neste dag var det start kl.11.00 og det var vi jo glad for en del av oss, Andreas fikk kjøpt sin sigar som seg hør og bør og vi damene var hakk i hæl med vår shopping.
Turen sørover gikk tålig greit, men kjøring rundt Hamburg en lørdag formiddag er jo ikke det morsomste som fins, også i nærheten av Bremen ble det litt kø p.g.a. veiarbeid.
I nærheten av Osnabrück sto våre venner og viftet med flaggene for å lose oss frem til Hiltrup Hof hotel, et lite historisk hotell i utkanten av Münster.
Det var middag på hotellet ca en time etter ankomst og det smakte nydelig. Etter middag var det «kosestund» i baren og noen av våre venner fra Alexianer kom og var sammen med oss. Høy lakenskrekk!!!! Men det er vi jo vant med.

Søndagen opprant med lett overskyet vær, men humøret var helt på topp for nå var det konsert og det er jo alltid gøy. Vi fikk et par rom til disposisjon slik at vi hadde mulighet til avslapning mellom «slagene». Det var mye å velge mellom av mat og drikke på området og flere forskjellige aktiviteter for publikum for øvrig. En del av oss benyttet kjangsen til en tur med hest og vogn rundt på området.
Riders, Roaders og Anette Helland hadde første økt på scenen rett etter gudstjenesten. Anette hadde sin debut på scenen her for første gang til stor begeistring og applaus. Vi avsluttet underholdningen på Alexianer sommerfestival ca i 6 tiden på kvelden til stormende applaus.
Nå var det en del sultne folk som entret bussen for en tur inn til Münster sentrum og middag på Alexianer`s egen restaurant. Nydelig mat og festlige taler og gaveoverrekkelser før turen gikk tilbake til hotellet i utkanten av byen. Selvfølgelig ble stemningen høy og kvelden lang i baren nok en gang.

Mandag morgen!!! Avskjed, du verden så trist det er å si adjø. Det var fire stk fra Alexianer pluss en fra venneforeningen i Münster som stilte opp for vår tunge avskjed, to tyske flagg fikk vi med oss slik at vi fikk vinket skikkelig ADJØ. Som avtalt kl.10.30 var vi på vei nordover igjen. Nok en gang var det kø p.g.a. veiarbeid ved Hamburg, men Olaf taklet det bra igjen og vi fikk en god pause med mat rett etter tunnelen under Elben.

Vi var blitt lovet en god pause med shopping i Outletlandsbyen i utkanten av Neumünster og det var jo pop. En del benyttet sjansen ti å kjøpe seg merkevarer til en rimelig penge, så da var vi klare for det siste korte strekket før hotellet der vi skulle spise middag kl.19.00 Vi var kjappe i vendinga med å plassere koffertene på rommene og så «styrte» ut, på byen for å få brukt noen flere penger. Bjørg var veldig interessert i smykker og fant noe lekkert på Karstad. Middagen var nydelig ris og kyllinggryte. Etterpå ble det allsang til akkompagnement av Erling på gitaren, ingen hadde lyst til å legge seg for stemningen var veldig god men kroppene trenger i alle fall litt hvile.

Som vanlig var gjengen disiplinerte og vi startet fra Neue Park hotell på slaget kl.11.00 som avtalt med Olaf. Dessverre var det rett i kø på motorveien igjen p.g.a. veiarbeid mot grensen og handling hos Otto Duborg. Det ble et kort stopp i Veile for litt mat, men køer er det ikke så mye å gjøre med. Heldigvis er det buffé på båten på hjemturen så vi var gode og mette da vi gikk i land. Det ble litt ekstra dramatikk på båtturen nordover fra Hirtshals denne gangen. Like utenfor Oksø oppdaget de en nødrakett ute i sjøen og det kom beskjed over høyttaleranlegget om at vi måtte snu for å undersøke om noen var i nød og trengte hjelp, Det var det tydeligvis og vi ble vitne til at en liten båt på bare 22 fot lå og drev og hadde fått motortrøbbel. Vi så også at rednings skøyta SAR kom ut og fikk sleper om bord og fikk slept den inn til Kristiansand.

Forsinkelsen var et faktum, men det var en spennende og dramatisk slutt på turen vår. Det brøt ut spontan applaus om bord da kapteinen opplyste at alt var bra med den lille båten og vi kunne fortsette mot Kr.sand.

De siste forlot kvartal 6 ca kl.01.30 etter rydding

Masse hilsener fra Aud og tusen takk for en kjempe tur til dere alle!